|
|
|
|||||||
| Знаете ли Вы, что ... | |
| ...нарушения правил форума наказываются. Старайтесь их не нарушать. | |
| << Предыдущий совет - Случайный совет - Следующий совет >> | |
| ZiyoNET Общественная образовательная сеть |
| Ответить |
|
|
Опции темы | Опции просмотра |
|
|
#1 | |||
![]() |
Уч минг йиллик тарихга эга бир парча папирус когозида "Дуч келган одамлар узини тарбия ишларига ураяпти ва ёшлар бузилиб кетмокда" деган ёзув битилган экан.
Бундан куриш мумкинки, тарбия масаласи кадим даврлардан бошлаб то хозирги кунгача уз ахамиятини йукотмаган. Тарбияни качон килиш керак ва унинг кандай усулларидан фойдаланмок керак? Ёшлар тарбиясида катталарнинг: ота-онанинг, тарбиячи муаллимларнинг, атроф-мухитнинг таъсири кандай? Форумда шунга ухшаш мавзулар жуда куп очилган. Лекин тарбиянинг узи нима, уни кай пайтда ва кай усулда бермок даркор? Ушбу мавзуда шу хакида фикр юритсак, азизлар. Мавзуда фикр юритишдан олдин рухсат этсангиз, озгина лирик чекиниш килсам. Цитата:
Лаббай, нима дейсизлар? Последний раз редактировалось Nigora Umarova; 22.01.2009 в 15:08. |
|||
|
|
Ответить |
|
3 "+" от:
|
|
|
#2 |
![]() |
Тарбия хакида алломаларимиз, олиму фузалоларимиз куплаб дурдона фикрлар билдирганлар. Уларнинг бу фикрлари хаётда кайсидир жихатдан доруламал булиб хизмат килиши мумкин. Мавзуда узингизга ёккан шундай бебахо фикрлардан хам колдирсангиз хам булади.
Якинда олим Мухаммад Куроновнинг "Оталар китоби" деган китобини укидим. Китобда жуда куплаб ибрат олгули фикрлар ёзилган. Китоб 20-50 ёшлардаги, хали фарзанд тарбиясида туб бурилиш ясашга кодир оталарга мулжалланган булиб, уни отанинг уз углига, яъни ёш отага угити услубида ёзилган. Халкимизда, "Бола дунёга келтирганники эмас, тарбиялаганники"-деган доно гап бор. Одам болалари пок, ахлокан баркамол булиш учун тенг имконият билан тугилади. Бирок оталарнинг тарбия тугрисидаги билим, хафсала ва масъулияти хар хил. Шу сабабли уларнинг айримлари угилларини узлари, эл-юртимиз кутганидек тарбиялай олмаганлигидан аччик-аччик пушаймондадирлар. Бу эса ота-угил муносабатларида миллий тарбия анъаналарини тиклаш, замонавийлаштириш ва куллашда оталарга замонавий педагогик ёрдам беришни такозо этади. Агар 5-10 йил олдин уларга "Углингизни кандай тарбиялаяпсиз", десангиз, улар: "Худога шукур. Егани олдида, емагани ортида, Камим йукю Яхши", дейишар эди. Хотиржам эдилар. Лекин бу хотиржамлик асоссиз эди. Узи оталарнинг угил учун тарбиячилик масъулияти сусайгандек. Улар угил тарбиясини хам онанинг нозик елкасига осиб куяётгандек. Авваллари ота-боболаримизнинг угилни тергашга тили, иллатларини куришга кузи уткир булган. Угилнинг феълида бир айниш сезилса, пайсалга солмай, уша захоти тузатишган. Куриб курмасликка, билиб билмасликка олиш, "Бир гап булар, акли кирса одам булар", дейиш узбек оталарига ёт булган. Миллий тарбиямиз шуни талаб килган. Шуни талаб килмокда! Тарбиянинг замони, макони булади, деган эдилар миллатимизнинг маърифатпарвари Абдулла Авлоний. Бугун замон узгарди. Мураккаб ва тахликали замонда яшаяпмиз. Угилни отасига кайрайдиган мунофикларни хам курдик. Куйидаги хабарларда тажрибали устоз-мураббийнинг узок йиллик кузатишларининг меваси акс эттирилган. |
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
|
|
#3 | |
![]() |
Авваламбор, китобдаги маълумотларни муаллиф номидан эълон килаётганимдан форумдошларимиздан узр сурайман.
Цитата:
|
|
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
|
|
#4 | |
![]() |
Цитата:
|
|
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
|
|
#5 | |
![]() |
Цитата:
|
|
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
|
|
#6 | |
![]() |
Цитата:
|
|
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
|
|
#7 | |
![]() |
Цитата:
|
|
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
| Реклама и уведомления | |
|
|
#8 | |
![]() |
Цитата:
|
|
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
|
|
#9 |
![]() |
Bu dunyoda qancha kishi bo`lsa, shuncha fikr, shuncha ichki dunyo. Har bir inson uchun qanaqadir standartlarni qo`yish qiyin bo`lsa kerak, hamma vaqt istisno topilib qoladi. Umuman tarbiya bilan kishining ma'naviy dunyosi qanday bog`liqda? Kitobda juda ham yaxshi fikrlar yozilgan, ayniqsa bolani erkalatish to`g`risidagi. Yoshlikdan bolani kitobga o`rgatib borish kerak, ulg`aygandan so`ng o`z yo`lini tanlashga, shaxsiy fikrini shakllantirishda ko`mak beradi. IMHO.
|
|
|
Ответить |
|
"+" от:
|
|
|
#10 | ||
|
Сообщений: 13
+ 8
19/6
– 0
0/0
![]() |
Tarbiya hamma zamonlarda ham dolzarb bolgan masaladir. Uktabr tontarishidan oldin ham "tarbiya-tarbiya" dedilar jadidlar. Tontarishdan keyin bolshavoylar ham "tarbiya-tarbiya" deb jar soldilar. Mustaqillikdan keyin ham, hozir ham odamlar uchun ichi achiganlar "tarbiya-tarbiya" deyishayapti. Tarbiyaning dolzarbligi bahsu munozaradan tashqari narsa.
Qiyinroq masala "qaysi yoki qanday tarbiya" degan masaladir. Bu haqda tortishish mumkin. Maorif sohasida kop ishlagan, yoshlarning tarbiyasi bilan bevosita shugullangan men tanigan bir kishi bir zamonlar shunday degan edi: "Tarbiya uch xil boladi: oila tarbiyasi, ko`cha tarbiyasi, va maktab tarbiyasi". Bola birinchi tarbiyani uyidan, oilasidan oladi. Maktab yoshiga yetgan paytda, maktabdan tarbiya ola boshlaydi. Ammo, maktab tarbiyasi bilan birgalikda kocha tarbiyasi bilan ham tanishuv boshlanadi. Bolaning qanday o`sishi kop jihatdan mana shu uch tarbiyaning uygunligiga bogliq boladi. Kimdadir oila tarbiyasi kuchliroq boladi, kimdadir maktab tarbiyasi, kimdadir kocha tarbiyasi. Bir sinfdoshim bolardi. Oilasi tinchmas. Urush-janjal. Maktabda ham ishlar pachava. Ammo, kocha sohasida ustamon: birinchi bolib qarta oynagan, tanga oynagan ham osha, koknor tortgan ham osha, yoqalashgan ham osha. Kopincha, kochadagi bekorchilar bilan birga korardingiz. Maktabni tugatdik. Hamma har yoqqa sochilib ketdi. Ancha yillardan keyin eshitsam, kimnidir joralari bilan o`ldirib, endi qidiruvda, qochib yurganmish. Balki, hozirdagi muammo osha kocha tarbiyasining boshqa ikki tarbiyadan ustun bolib olganidadir? Bola bechora oilasiga qaraydi, ota-onasi urush janjaldan qoli boshamaydi. Sunnat toy qilaman deb ota milyonlab pulni sovurishga tayyor, lekin komputer, yoki aqalli sal qimmatroq bir kitob sotib olishga kelganda hayotning "ogirlashib ketayotganligi"dan shikoyat qiladi. Ona telefonda soatlab suhbatlashishga, yoki keti-korinmas seriallarni korishga vaqt topadi, lekin ogli bilan birga dars qilishga kelganda, "kir yuvishi" yoki "dadasi kelguncha ovqat qilishi"ni rokach qilib qoladi. Oiladan iliqlik kormagan peshonasi shor bu bola maktabni kuzatadi. Boshida oqituvchilari koziga farishtadek gunohsiz, hamma narsani togri qiladigan, odobli korinadi. Hatto, "shu oqituvchilarim ovqat yermikin?" degan xayollarga ham boradi. Ammo, faloncha amaldorning ogli, kallavaram bolsa ham besh olganida, hurmat qilib yurgan oqituvchilarini mast holda korganida, sinf rahbari sinfdoshlar otirishiga pul bermaganligini butun sinf ichida yuziga solganida bu tarbiya turidan ham kongli soviydi. Ana shunda kocha tarbiyasi uning kozlari oldida butun ziynatlarini korsata boshlaydi; yengil hayot, qiziqarli suhbatlaru oyinlar, gaplarini boshqalarga otkazadigan, ogzida sigaretlik "krutoy" bolalar va hk.lar uni oziga rom qila boshlaydi. Bular oldida kopchilik bolalar bardosh berolmay qolishadi... Shuning uchun, avvalo, oila tarbiyasini yaxshilashimiz kerak. Ota-onaning ozi tarbiyali bolishi kerak. Achchiq olma qanday qilib shirin shaftoli mevasini bersin?! Ikkinchidan, maktab tarbiyasining mavqeini kotarish, maktabni jihozlantirishni eng dolzarb vazifalardan deb bilish, maktab oqituvchilarini birovlarning chontagiga qaramlilikdan qutqarish, bu kasbni jamiyatning eng obroli kasblaridan biriga, bu dargohni esa odamlar ishonadigan, hurmat qiladigan amaliy tarbiya maskaniga aylantirish zarur. Ana shunda bu ikki tarbiya birlashib, kocha tarbiyasining salbiy ta'sirini bartaraf qilishi mumkin. "Tarbiya" sozining ozagi "robb" yani tangri ekan. Shuning ozi ham, balki, tarbiyaning qanday bolishligi kerakligiga dalolat qilar? --- P.S. Yuqorida yozganlarimdan kocha tarbiyasi faqat salbiy taraflarga egadek korinib qoldi. Ammo, aslida unday emas. Agar kochada oila va maktab tarbiyasi ustun bolganlar kopaysa, unda kocha tarbiyasi ham shunga muvofiq ijobiy tarafga ozgaradi. |
||
|
|
Ответить |
|